ОПАРИК ЛАРИСА МИКОЛАЇВНА

кандидат мистецтвознавства,

доцент

 

Персональна інформація

Музикознавиця, викладачка класу загального фортепіано. Кандидатка мистецтвознавства (2007), доцентка (2011).

Закінчила з відзнакою Івано-Франківське музичне училище імені Д. Січинського (1981), Львівську державну консерваторію імені М.В. Лисенка за спеціальністю «Фортепіано» (1987).

З 1987 р. працює в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника викладачем фортепіано на посадах асистентки кафедри теорії, історії музики та гри на музичних інструментах (1987), асистентки, концертмейстерки кафедри музики з методикою її викладання (1988), кафедри співу і диригування (2002), доцентки кафедри академічного інструментального виконавства (2007), доцентки кафедри музикознавства та методики музичного виховання (2012), доцентки кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва (2016).

Викладає дисципліни «Загальне фортепіано», «Читка партитур», «Курсова робота з психолого-педагогічних дисциплін» для студентів 1-3 курсів ОКР «бакалавр», «Музична текстологія» для аспірантів 2 року навчання за спеціальністю «Музичне мистецтво». Здійснює наукове керівництво бакалаврськими, дипломними та дисертаційними роботами.

У 2007 році захистила кандидатську дисертацію на тему “Комунікативний аспект музично-виконавського висловлювання” за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво (науковий керівник – кандидат мистецтвознавства, професор Катрич О.Т.). Наукові інтереси охоплюють проблеми мистецької комунікації у сфері музичного виконавства, психології музичного спілкування та слухацького сприйняття, питання піаністичного мистецтва та фортепіанної педагогіки.

Автор понад 50 публікацій наукового та навчально-методичного характеру.

 

Основні публікації

Монографія

Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія / ред.-упоряд. Л. Опарик; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Прикарп. нац. ун-т ім. В. Стефаника», Ін-т мистецтв, каф. музикознав. та метод. муз. вихов. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. 304 с.

Публікації у колективних монографіях

  1. Гусар Д.О., Опарик Л.М. Педагогічний феномен Василя Куфлюка у світлі євроінтеграційних тенденцій розвитку української мистецької освіти. Інтегральна система мистецької освіти: етнокультурний напрям розвитку здібностей творчої особистості: колективна монографія / керівник авторського проекту В. І. Федоришин. Київ : ТзОВ «Світ знань», 2021. С. 205–253. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38338 http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38338/Intehralna%20systema%20mystetskoi%20osvity.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Статті у фахових виданнях України з мистецтвознавства

  1. Гусар Д.О., Опарик Л.М. Інноваційна методика Василя Куфлюка у контексті вітчизняних та зарубіжних концепцій розвитку музичного слуху. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 1 (11). 2020. С. 20–22. DOI 10.31339/2413-3329-2020-1(11)-20-22.
  2. Опарик Л.М. Комунікативні архетипи музично-виконавського висловлювання в аспекті фідеїстичного спілкування. Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 33, кн. 2. С. 100–113. DOI https://doi.org/10.31723/2524-0447-2021-33-2-9
  3. Опарик Л.М. До питання стильової адекватності фортепіанно-виконавської інтерпретації. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 61. Том 3. С. 40–46. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-3-7
  4. Опарик Л.М. Комунікативні аспекти мистецької діяльності піаніста-концертмейстера. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 79. Том 3.

Статті у зарубіжних наукових періодичних виданнях, включених до міжнародних науково-метричних баз

  1. Giga, S., & Oparyk, L. (2023). Aspects of style attribution arrangement of cover version of pop-vocal composition. Amazonia Investiga12(68), 258–268. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.68.08.24 (Web of Science) URL: https://amazoniainvestiga.info/check/68/24-258-268.pdf
  2. Giga, S., Oparyk, L. (2023). Methodical Aspects of Stylistic Attribution Arrangement of Pop-Vocal Composition. ASIAN-EUROPEAN MUSIC RESEARCH JOURNAL, 12(2023), 81–92. DOI: https://doi.org/10.30819/aemr.12-7 (Scopus) URL: https://www.logos-verlag.de/cgi-bin/engpapermid?doi=10.30819/aemr.12-7&lng=deu&id=

Навчально-методичні видання

  1. Опарик Л.М. Теорія та методика читання музики з листа в класі фортепіано : методичні рекомендації для студентів вищих музичних навчальних закладів. Івано-Франківськ : Лілея НВ, 2010. 34 с.
  2. Опарик Л.М. Методичні аспекти фортепіанно-виконавського формотворення : методичні рекомендації для студентів вищих музичних навчальних закладів. Івано-Франківськ : Лілея НВ, 2010. 39 с.
  3. Опарик Л.М. Самостійна робота студента в класі загального фортепіано : методичні рекомендації для студентів напряму підготовки 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ : Голіней О. М., 2017. 48 с.
  4. Опарик Л.М. Методичні рекомендації до виконання та захисту курсової роботи для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво» ОКР «бакалавр». Івано-Франківськ, 27 с.
  5. Опарик Л.М. Розвивальне навчання у процесі фортепіанної підготовки студента-музиканта : методичні рекомендації для студентів напряму підготовки 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ, 2018. 43 с.
  6. Опарик Л.М. Загальне фортепіано : хрестоматія. Івано-Франківськ, 2018. 118 с. URL: http://lib.pu.if.ua/elibrary-res.php?a=хрестоматія&nom=2.
  7. Опарик Л.М. Читка партитур : хрестоматія. Івано-Франківськ, 2019. 46 с. URL: http://lib.pu.if.ua/elibrary-res.php?a=хрестоматія&nom=2.
  8. Опарик Л.М. Силабус навчальної дисципліни «Музична текстологія і семіотика» ОП «Доктор філософії» за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво»  галузі знань 02 «Культура і мистецтво». Івано-Франківськ, 2020. 18 с.
  9. Опарик Л.М. Методичні рекомендації до написання та захисту курсової роботи з психолого-педагогічних дисциплін: для студентів 2 курсу денної / заочної форми навчання спеціальності 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ, 2021. 32 с.
  10. Опарик Л.М. Електронні навчально-методичні матеріали з дисципліни «Практика народного інструментального виконавства: читка партитур» в Системі дистанційного навчання. URI: https://d-learn.pnu.edu.ua/index.php?
  11. Опарик Л.М. Самостійна робота студента в класі загального фортепіано: методичні рекомендації для студентів напряму підготовки 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ : Голіней О. М., 2021. 49 с. URI: https://d-learn.pnu.edu.ua/index.php?
  12. Опарик Л. М., Гусар Д. О. Полімодальний розвиток абсолютного музичного слуху : методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2021. 74 с.

Публікації у збірниках наукових статей, матеріали і тези конференцій

  1. Опарик Л.М., Гусар Д.О. Інноваційна методика Василя Куфлюка у контексті вітчизняних та зарубіжних концепцій розвитку музичного слуху. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 22–23 квітня 2020 р. Мукачево : Вид-во МДУ, 2020. С. 87–90.
  2. Опарик Л.М., Гусар Д.О. Інноваційний потенціал методики розвитку абсолютного музичного слуху. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 14–15 квітня 2021 р.). Мукачево : Вид-во МДУ, 2021. С. 174-177.
  3. Опарик Л.М., Гусар Д.О. Психологічні аспекти інноваційних методів розвитку абсолютного музичного слуху. Українське мистецтво, культура, освіта: актуальні проблеми, тенденції та перспективи розвитку : збірник матеріалів Міжнародної наукової Інтернет-конференції (м. Івано-Франківськ, 25–28 травня 2021 р.). Івано-Франківськ, 2021.
  4. Опарик Л.М. Семіотична модель Умберто Еко у проєкції на виконавську інтерпретацію музичного твору. Topical issues of modern science, society and education. Proceedings of the 1st International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com.ua”. Kharkiv, Ukraine. 2021. Pp. 706-710.
  5. Гусар Д.О., Опарик Л.М. Інноваційні методи музично-слухового розвитку естрадного вокаліста в класі загального фортепіано. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття: Зб. матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 24–25 квітня 2024 р. Мукачево: МДУ, 2024. С. 121–123. https://msu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/06/2024_zbirn.material.conf_.pdf

Діяльність

Робота у складі науково-методичній комісії з ліцензування спеціальності «Музичне мистецтво» за напрямом підготовки «Доктор філософії в галузі мистецтва».

Робота у складі основних виконавців науково-дослідної теми за кошти державного бюджету «Інтегральна система мистецької освіти як етнокультурний феномен» (2019-2021). Номер державної реєстрації НДР: 0119U002584.

Проведення онлайн лекцій на курсах підвищення кваліфікації викладачів мистецьких шкіл.

Участь в атестації науковців як офіційного опонента на захистах дисертацій:

Вавренчук І.А. «Українська музична сецесія: генеза та типологія втілень» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Одеська національна музична академія ім. А.В. Нежданової. Одеса, 2015;

Цзен Тао «Образ Китаю в європейському музичному мистецтві: жанрово-стильові аспекти» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016.

Наукове керівництво

Кандидатські дисертації

Гусар Д.О. «Феномен творчості Василя Куфлюка у контексті інноваційних методів формування абсолютного слуху музиканта-професіонала» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка. Львів, 2017;

Гіга С.С. Мистецтво аранжування в аспекті стильової еволюції української естрадно-вокальної творчості: дис.… д-ра філософії: 025 / Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2023. 213 с.

Бакалаврські роботи

Комаровська Ж.В. «Типологічні аспекти читання музики з аркуша в класі фортепіано» (2016).

Коцурска І.О. «Гендерні особливості сучасного гітарного виконавства» (2019).

Гринюк Г.В. Українське гітарне мистецтво в контексті розвитку західноєвропейської музичної культури: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2020. 34 с.

Шкварок Д.В. Когнітивний підхід у виконавській інтерпретації музичного твору: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 32 с.

Кочержат С.І. Творчість Дмитра Біланюка як етнокультурний феномен: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 31 с.

Мартиш Т.П. Сучасні аспекти формування виконавської техніки баяніста: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2022. 31 с.

Сеньків Л.В. Творчість Горки Хермоси в контексті стильових тенденцій постмодерної епохи: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2022. 41 с.

Михайлюк Н.С. Специфіка індивідуальної майстерності гітариста в аспекті академічного ансамблевого виконавства: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2022. 32 с.

Настюк А.В. Виконавський стиль Роланда Дьєнса в контексті творчості гітариста-універсала: бакалаврська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2024. 48 с.

Магістерські і дипломні роботи

Гарбуз М.М. «Соціонічна характеристика особистості піаніста у контексті виконавського та педагогічного спілкування» (2013).

Шатурма В.П. «Мовленнєвий підхід у фортепіанному виконавстві та педагогіці» (2013).

Ло Тяньлун «Сучасні піаністи Китаю у дзеркалі міжнародного конкурсного руху» (2014).

Жураковська А.Ю. «Комунікативно-психологічні аспекти творчої діяльності концертмейстера-піаніста» (2015).

Йовбак К.В. «Стильовий підхід у практиці фортепіанного навчання» (2015).

Василів К.Д. «Еволюція ударної установки в контексті розвитку музичних стилів кінця XIX – початку XXI століття» (2019).

Вільчинський Д.Ю. «Постать Девіда Ґаррета у дзеркалі постмодерних тенденцій сучасного скрипкового виконавства (2019).

Дмитраш П.О. «Комунікативні особливості музичного виконавства на ударних інструментах» (2019).

Шемет М.О. Виконавська техніка гітариста в аспекті становлення професійного гітарного мистецтва: магістерська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2020. 58 с.

Кочержат С.І. Фінгерстайл у дзеркалі виконавської еволюції гітарного мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ століття: магістерська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2023. 80 с.

Мартиш Т.П. Типологічні моделі українського баянно-акордеонного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ століття: магістерська робота: 025 «Музичне мистецтво» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2023. 98 с.

Організація й проведення лекцій-концертів та підготовка студентів класу фортепіано до сольних виступів на університетських концертах і профорієнтаційних заходах у музичних школах міста й області.

 

Контакти

Адреса: каб.405, навчальний корпус Навчально-наукового Інституту мистецтв, вул. Академіка Сахарова, 34-А, м. Івано-Франківськ, 76014 ,

тел.: (0342) 52-34-29

e-mail: kmunim@pnu.edu.ua

e-mail: oparyklarysa@ukr.net

Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника