кандидат мистецтвознавства,
доцент |
Персональна інформація
Музикознавець, викладач класу загального фортепіано
Кандидат мистецтвознавства (2007), доцент (2011).
Закінчила з відзнакою Івано-Франківське музичне училище імені Д. Січинського (1981),
Львівську державну консерваторію імені М.В. Лисенка за спеціальністю «Фортепіано» (1987).
З 1987 р. працює в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника викладачем фортепіано на посадах асистента кафедри теорії, історії музики та гри на музичних інструментах (1987), асистента, концертмейстера кафедри музики з методикою її викладання (1988), кафедри співу і диригування (2002), доцента кафедри академічного інструментального виконавства (2007), доцента кафедри музикознавства та методики музичного виховання (2012), доцента кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва (2016).
Викладає дисципліни «Загальне фортепіано», «Читка партитур», «Курсова робота з психолого-педагогічних дисциплін» для студентів 1-3 курсів ОКР «бакалавр», «Музична текстологія» для аспірантів 2 року навчання за спеціальністю «Музичне мистецтво». Здійснює наукове керівництво бакалаврськими, дипломними та дисертаційними роботами.
У 2007 році захистила кандидатську дисертацію на тему “Комунікативний аспект музично-виконавського висловлювання” за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво (науковий керівник – кандидат мистецтвознавства, професор Катрич О.Т.). Наукові інтереси охоплюють проблеми мистецької комунікації у сфері музичного виконавства, психології музичного спілкування та слухацького сприйняття, питання піаністичного мистецтва та фортепіанної педагогіки.
Автор понад 40 публікацій наукового та навчально-методичного характеру.
Основні публікації
Монографія
Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія / ред.-упоряд. Л. Опарик; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Прикарп. нац. ун-т ім. В. Стефаника», Ін-т мистецтв, каф. музикознав. та метод. муз. вихов. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. 304 с.
Статті у фахових виданнях України з мистецтвознавства
- Опарик Л. Фортепіанно-виконавське мистецтво ХХ століття як естетичний феномен. Молоде музикознавство. Наукові збірки ЛДМА ім. М.В.Лисенка. Львів, 2002. Вип. 7. С. 101–110.
- Опарик Л. Комунікативний аспект музично-виконавського висловлювання. Музичне виконавство. Науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського. Київ, 2003. Кн. 9. Вип. 26. С. 215–225.
- Опарик Л. До визначення поняття «музичне спілкування». Музикознавчі студії. Наукові збірки ЛДМА ім. М.В.Лисенка. Львів, 2004. Вип. 9. С. 143–153.
- Опарик Л. Музично-виконавське висловлювання як чинник художньої цілісності музичного твору. Художня цілісність як феномен музичної творчості та виконавства. Науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського. Київ, 2005. Вип. 48. С. 207–213.
- Опарик Л. Концепція адресата музично-виконавського висловлювання в аспекті художнього спілкування музикантів і слухачів. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. ХІІ–ХІІІ. Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ, 2008. С. 175–179.
- Опарик Л. Спроба ідентифікації національного музично-виконавського стилю (в дзеркалі піаністичного мистецтва Любки Колесси). Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство (до 70-річчя заснування Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника). Вип. 17–18. Івано-Франківськ, 2009–2010. С. 35–41.
- Опарик Л. До визначення поняття «музично-виконавське висловлювання». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. № 1. 2010. Тернопіль: ТНПУ ім. В.Гнатюка, 2010. С. 71–77.
- Опарик Л.М. Архетипи музично-виконавського висловлювання як чинники стилетворення в процесах музичного спілкування. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць НАКККіМ. Вип. 19. Київ: Міленіум, 2011. С. 44–51.
- Опарик Л. Мовленнєвий підхід у дослідженні комунікативної функції музичного виконавства. Музикознавчі студії інституту мистецтв Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки та Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського : зб. наук. пр. / ред. кол. : В. І. Рожок, В. Т. Посвалюк та ін.; упоряд. О. І. Коменда. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. Вип. 8. С. 5–15.
- Опарик Л.М., Гусар Д.О. Інноваційна методика Василя Куфлюка у контексті вітчизняних та зарубіжних концепцій розвитку музичного слуху. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 1 (11). 2020. С. 20-22.
- Опарик Л. Поняття комунікативної дистанції крізь призму музично-виконавського висловлювання. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. 23. Івано-Франківськ, 2011. С. 198–203.
- Опарик Л. Мовленнєвий підхід у дослідженні національного музично-виконавського стилю (у світлі піаністичного мистецтва Любки Колесси та Марії Крушельницької). Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Вип. 12. Львів, 2013. С. 59–67.
- Опарик Л. Про зміст поняття «аура музично-виконавського висловлювання». Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. 28–29. Ч. 2. Івано-Франківськ, 2014. С. 107–113.
- Опарик Л. Музичне спілкування як чинник формування стилю сприйняття. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. 30–31. Ч. 2. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. С. 112–117.
- Опарик Л. Образ слухача в аспекті виконавської концепції музичного твору. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Випуск 32–33. Ч. 2. Івано-Франківськ: Фоліант, 2016. С. 108–114.
Навчально-методичні видання
- Опарик Л.М. Теорія та методика читання музики з листа в класі фортепіано : методичні рекомендації для студентів вищих музичних навчальних закладів. Івано-Франківськ : Лілея НВ, 2010. 34 с.
- Опарик Л.М. Методичні аспекти фортепіанно-виконавського формотворення : методичні рекомендації для студентів вищих музичних навчальних закладів. Івано-Франківськ : Лілея НВ, 2010. 39 с.
- Опарик Л.М. Самостійна робота студента в класі загального фортепіано : методичні рекомендації для студентів напряму підготовки 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ : Голіней О. М., 2017. 48 с.
- Опарик Л.М. Методичні рекомендації до виконання та захисту курсової роботи для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво» ОКР «бакалавр». Івано-Франківськ, 27 с.
- Опарик Л.М. Розвивальне навчання у процесі фортепіанної підготовки студента-музиканта : методичні рекомендації для студентів напряму підготовки 025 «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ, 2018. 43 с.
- Опарик Л.М. Загальне фортепіано : хрестоматія. Івано-Франківськ, 2018. 118 с. URL: http://lib.pu.if.ua/elibrary-res.php?a=хрестоматія&nom=2.
- Опарик Л.М. Читка партитур : хрестоматія. Івано-Франківськ, 2019. 46 с. URL: http://lib.pu.if.ua/elibrary-res.php?a=хрестоматія&nom=2.
- Опарик Л. М., Гусар Д. О. Полімодальний розвиток абсолютного музичного слуху : методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2021. 74 с.
Статті у збірниках наукових статей, матеріалів конференцій
- Опарик Л. Музичне спілкування крізь призму озвученого твору. Семантика мови і тексту: зб. статей VIII Міжнародної наук. конф. (м. Івано-Франківськ, 22-24 жовтня 2003 р.). Івано-Франківськ : Плай, 2003. С. 369–375.
- Опарик Л.М. Комунікативний принцип як чинник стилетворення в процесі музично-виконавської інтерпретації. Виконавська інтерпретація та сучасний навчальний процес: зб. матеріалів ІІ Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Луганськ, 13-14 березня 2008 р.). Луганськ-Арт, 2008. С. 131–137.
- Опарик Л. Дует Ф.Крейслера та С.Рахманінова в ракурсі комунікативних аспектів музичного виконавства. Австрійська музична культура на перехресті епох і традицій: матеріали Міжнародної наук.-теорет. конф. (Харків, 26-27 березня 2009 р.). Харків: ХДАК, 2009. С. 96–97.
- Опарик Л.М. Методичні аспекти комунікативного підходу в процесі музично-виконавської інтерпретації. Проблеми удосконалення професійної підготовки фахівців мистецьких дисциплін: зб. матеріалів Всеукраїнської відкритої наук.-практ. конф. (Суми, 7-9 квітня 2011 р.). Суми: Вінніченко М.Д., 2011. С. 138–140.
- Опарик Л. Музично-виконавська інтерпретація як фактор спілкування в художньому просторі культури. Художня культура і освіта: традиції, сучасність, перспективи: зб. наук. статей. Вип. ІІ. Мелітополь: Друкарня «Люкс», 2012. С. 7–12.
- Опарик Л.М. Перспективи практичної реалізації мовленнєвого підходу в процесі музично-виконавського навчання. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття: зб. матеріалів Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Мукачеве, 22-23 березня 2012 р.). Мукачеве: МДУ, 2012. С. 59–61.
- Опарик Л. Національно-стильові риси українського піаністичного мистецтва в ракурсі сучасних тенденцій епохи. Українська музична культура на сучасному етапі: трансформація традиційних і академічних форм: зб. матеріалів Всеукр. наук.-прак. конф. (Івано-Франківськ, 24-25 квітня 2013 р.). Івано-Франківськ: Фоліант, 2013. С. 229–234.
- Опарик Л.М. Питання методології дослідження мовленнєвої природи музично-виконавської інтерпретації. Виконавська інтерпретація та сучасний навчальний процес: матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Луганськ, 13-14 березня 2014 р.). Луганськ: Вид-во ЛДАКМ, 2014. С. 260–265.
- Опарик Л.М. Типологічні аспекти міжособистісного спілкування у процесі фортепіанного навчання. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття: зб. матеріалів ІІІ Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Мукачеве, 13-14 березня 2014 р.). Мукачеве : МДУ, 2014. С. 101–103.
- Опарик Л. Піаністичне мистецтво Марії Крушельницької у дзеркалі національного музично-виконавського стилю. Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія / ред.-упоряд. Л. Опарик. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. С. 135–143.
- Опарик Л. Типологічні особливості процесу фортепіанного навчання. Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія / ред.-упоряд. Л. Опарик. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. С. 234–244.
- Опарик Л.М. Аспекти когнітивного підходу в процесі музично-виконавського навчання. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : зб. матеріалів І Міжнародної наук.-практ. конф. (Мукачево, 20–21 квітня 2017 р.). Мукачево : РВВ МДУ, 2017. С. 156–159.
- Опарик Л.М. Формування виконавської концепції музичного твору в процесі фахової підготовки студента-музиканта. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 19–20 квітня 2018 р.). Мукачево : Вид-во МДУ, 2018. С. 132–135.
- Опарик Л. Комунікативний аспект виконавського стилю Любки Колесси. Мистецтво української діаспори ХХ – початку ХХІ століття як складова системи національної культури : зб. матеріалів міжнародної наукової Інтернет-конференції (м. Івано-Франківськ, червень-вересень 2019 р.). Івано-Франківськ, 2019.
-
Опарик Л.М., Гусар Д.О. Інноваційна методика Василя Куфлюка у контексті вітчизняних та зарубіжних концепцій розвитку музичного слуху. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 22–23 квітня 2020 р. Мукачево : Вид-во МДУ, 2020. С. 87–90.
-
Опарик Л.М., Гусар Д.О. Інноваційний потенціал методики розвитку абсолютного музичного слуху. Мистецька освіта в європейському соціокультурному просторі ХХІ століття : збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 14–15 квітня 2021 р.). Мукачево : Вид-во МДУ, 2021. С. 174-177.
-
Опарик Л.М., Гусар Д.О. Психологічні аспекти інноваційних методів розвитку абсолютного музичного слуху. Українське мистецтво, культура, освіта: актуальні проблеми, тенденції та перспективи розвитку : збірник матеріалів Міжнародної наукової Інтернет-конференції (м. Івано-Франківськ, 25–28 травня 2021 р.). Івано-Франківськ, 2021.
-
Опарик Л.М. Семіотична модель Умберто Еко у проєкції на виконавську інтерпретацію музичного твору. Topical issues of modern science, society and education. Proceedings of the 1st International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com.ua”. Kharkiv, Ukraine. 2021. Pp. 706-710.
Діяльність
Робота у складі науково-методичній комісії з ліцензування спеціальності «Музичне мистецтво» за напрямом підготовки «Доктор філософії в галузі мистецтва».
Участь в атестації науковців як офіційного опонента на захистах дисертацій:
Вавренчук І.А. «Українська музична сецесія: генеза та типологія втілень» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Одеська національна музична академія ім. А.В. Нежданової. Одеса, 2015;
Цзен Тао «Образ Китаю в європейському музичному мистецтві: жанрово-стильові аспекти» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016.
Наукове керівництво
захищеною дисертацією Гусар Д.О. «Феномен творчості Василя Куфлюка у контексті інноваційних методів формування абсолютного слуху музиканта-професіонала» : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка. Львів, 2017;
захищеними бакалаврськими роботами
Комаровська Ж.В. «Типологічні аспекти читання музики з аркуша в класі фортепіано» (2016);
Коцурска І.О. «Гендерні особливості сучасного гітарного виконавства» (2019);
магістерськими і дипломними роботами студентів
Гарбуз М.М. «Соціонічна характеристика особистості піаніста у контексті виконавського та педагогічного спілкування» (2013);
Шатурма В.П. «Мовленнєвий підхід у фортепіанному виконавстві та педагогіці» (2013);
Ло Тяньлун «Сучасні піаністи Китаю у дзеркалі міжнародного конкурсного руху» (2014);
Жураковська А.Ю. «Комунікативно-психологічні аспекти творчої діяльності концертмейстера-піаніста» (2015);
Йовбак К.В. «Стильовий підхід у практиці фортепіанного навчання» (2015);
Василів К.Д. «Еволюція ударної установки в контексті розвитку музичних стилів кінця XIX – початку XXI століття» (2019);
Вільчинський Д.Ю. «Постать Девіда Ґаррета у дзеркалі постмодерних тенденцій сучасного скрипкового виконавства (2019);
Дмитраш П.О. «Комунікативні особливості музичного виконавства на ударних інструментах» (2019).
Організація й проведення лекцій-концертів та підготовка студентів класу фортепіано до сольних виступів на університетських концертах і профорієнтаційних заходах у музичних школах міста й області.
Гусар Д.О., Опарик Л.М. Полімодальний розвиток абсолютного музичного слуху : методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2021. 74 с.
Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія / ред.-упоряд. Л. Опарик; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Прикарп. нац. ун-т ім. В. Стефаника», Ін-т мистецтв, каф. музикознав. та метод. муз. вихов. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. 304 с.
Контакти
Адреса: каб.405, навчальний корпус Навчально-наукового Інституту мистецтв, вул. Академіка Сахарова, 34-А, м. Івано-Франківськ, 76014 , тел.: (0342) 52-34-29
e-mail: kmunim@pnu.edu.ua
e-mail: oparyklarysa@ukr.net
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника